Shadows (or the honest concealment) is an art piece framed within the IN-SIGHT project that emerges as an exploration of the aesthetic experience through the most basic elements (light, matter and space) and as a challenge of giving visibility to a reality that goes beyond the tangible; trying to understand the ways we perceive through the idea of the trompe-l'oeil.

Composed of a series of achromatic and translucent elements (tempered glass) and led light bulbs, shadows casted on the stage allow them to acquire a corporeal, almost graphic nature that allows the creation of a visual network between the planned lines and the edges of the circles, giving the eye a sense of truth and reality: the perception of a whole.

The installation works as a renovated trompe l'oeil in which the simulation is not aimed to a “total deception” or pretending to be "fiction", but rather to generate confusion, an effect of presence, ultimately, concealment. A concealment that consents the coexistence of the two presences that make up the piece: the material and the intangible, allowing them to be compared while being honest in not lying about its nature, since the illusion disappears when the device is removed.

La pieza 'Shadows' (ó la disimulación honesta), enmarcada dentro del proyecto IN-SIGHT, surge como exploración de la experiencia estética a través de los elementos más básicos (luz, materia y espacio) y  como un reto de dar visualidad a una realidad que va más allá de lo tangible; de comprender nuestros modos de percepción a través de la idea del trampantojo.

Compuesta por una serie de elementos acromáticos y traslúcidos (vidrio templado) y focos de luz dirigida, hacen que las sombras proyectadas en la escena adquieran un carácter corpóreo, casi gráfico, que crea un entramado visual entre las líneas proyectadas y los bordes de las circunferencias, dándole al ojo una sensación de verdad y de realidad: de presencia de un todo.    

La instalación funciona como un renovado trompe l’oeil en el que la simulación no pretende un “engaño total”, ni si quiera ser una “ficción”, si no más bien generar una confusión, un efecto de presencia, en definitiva, un disimulo. Una disimulación que consiente la coexistencia de las dos presencias que conforman la pieza: la material y la intangible. Y que permite el cotejo de las dos, siendo honesta al no mentir sobre su naturaleza: eliminado el artilugio, desaparece la ilusión.

 

Shadows, 2015.

Palacio de la Isla, Cáceres (Spain).

Installation

Shadows, (detail) 2015.

Shadows, 2015. Installation. Tempered glass, LED lights system and okoume wood. 180 x 80 x 100 cm

Shadows, 2015. Instalación. Vidrio templado, focos led y madera de okume. 180 x 80 x 100 cm