Beatriz Castela. 1985, Cáceres (Spain).

Visual artist. Professor of the School of Art of the University of Salamanca. She has a BA and a PhD in Fine Arts from the same university with a doctoral thesis entitled 'The colour as an autonomous element on contemporary art' (2013). Subsequently, she continued her artistic formation obtaining a MA in Digital Animation from the University Institute of Research in Art and Technologie of the Animation ATA, and continued her artistic research in other centres such as Tate Britain in United Kingdom or CIEC Foundation in Spain. She has also been in artistic residences, both within Spain and abroad, e.g. the LJMU School of Art & Design, Liverpool (2010), Art BnB Residence, Madrid (2016), LaboratoryB from Es Baluard Modern & Contemporary Art Museum of Palma, Spain, (2016-17) or Museum of Guarda, Portugal (2017).

Her work has been exhibited at the Vostell Malpartida Museum (Spain); Centre for Contemporary Culture of Valencia – CCCC (Spain); Art Cage Condesa Gallery, DF, (Mexico); Neebex Gallery, Bogota (Colombia); Contemporary Culture Centre, Castelo Branco (Portugal); Hispano-American Cultural Centre, La Habana (Cuba); Patrick Studios Project Space, Leeds, (United Kingdom); among other art spaces. Solo exhibitions include “The nature of things”, Capela Solar dos Póvoas, Museum of Guarda, Portugal (2018); “Glitch” Sala Pintores, Cultural Institution El Brocense (2018); “Ephemera”. Galería Espacio Olvera (2017); ‘El espacio ajeno’. Beatriz Castela & Jorge Gil. La Quinta del Sordo (2016); ‘Visiones Fragmentadas’, Roomart Gallery (2015); ‘Espectroscopia’. Exhibition Hall of the Young Art Centre, Salamanca City Council (2011) and ‘Luz, materia y percepción’. Permanent Space of Experimental Art, EAE, Salamanca (2007).

Beatriz Castela’s work is focused on the analysis of perception and the creative phenomenon, challenging our understanding of reality and  examining the relationship between the viewer and the artwork. Her work aims to connect the past with the present, exploring the intangible, the virtual and the ephemeral, through the use of installations, graphic art and new media.

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Beatriz Castela. 1985, Cáceres (España).

Artista visual. Profesora en la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Salamanca. Licenciada y Doctora en Bellas Artes por la misma universidad con la Tesis: “El color como elemento autónomo en el arte contemporáneo” (2013). Completa su formación e investigación artística en centros como el Instituto Universitario de Investigación en Arte y Tecnología de la Animación ATA, Salamanca; Fundación CIEC, Betanzos; o Tate Britain, Londres; así como realiza residencias artísticas en la Facultad de Arte y Diseño LJMU, Liverpool (2013); Residencia Artística Art BnB, Madrid (2016) o LaboratoriB, Es Baluard Museo de Arte Moderno y Contemporáneo de Palma (2016-17); o Museo de Guarda, Portugal (2017); entre otros.

 

Su obra ha podido verse en espacios como el Museo Vostell Malpartida (España); Centre del Carme Cultura Contemporània de Valencia - CCCC (España); Galería Art Cage, Ciudad de México (México); Galería Neebex, Bogotá (Colombia); Centro de Cultura Contemporánea de Castelo Branco (Portugal); Centro Hispanoamericano de Cultura de La Habana (Cuba); o Patrick Studios en Leeds (Reino Unido); entre otros. Destacan las individuales “The nature of things”, Capela Solar dos Póvoas, Museo de Guarda, Portugal (2018); “Glitch”, Sala Pintores, Institución Cultural El Brocense (2018); “Ephemera”, Galería Espacio Olvera (2017); “El espacio ajeno”. Beatriz Castela & Jorge Gil. La Quinta del Sordo (2016); “Visiones Fragmentadas”, Galería RoomArt (2015); “Espectroscopia”. Espacio Joven de Salamanca (2011); y “Luz, materia y percepción”, Espacio Permanente de Arte Experimental EAE (2007).

Castela, centra su trabajo en la fenomenología de la creación y en el análisis de la percepción, cuestionando nuestra comprensión de la realidad y examinando las relaciones que se producen entre obra y espectador. Conecta el pasado con el presente, explorando lo intangible, lo virtual y lo efímero propios de nuestro tiempo, a través del uso de instalaciones, obra gráfica y nuevos medios.